ruta 06

RUTA 06: caminada pels quatre turons de Castelldefels, platja i la llacuna de l’Olla de Rei Joan II.

Distància: 16,0 km.
Caminada circular.
Duració aproximada del recorregut: 5 h. 00’
Desnivell: 430 m acumulats positiu (+ 430 m negatiu = 860 m total).
Alçada màx.: 310 m.
Característiques del medi natural: Caminada de muntanya i urbana.
Grau de dificultat: mitjà (compte a l’estiu amb la calor).
Riscos de l'activitat: els propis d’una caminada de muntanya. Els senders del Garraf són pedregosos i amb forts pendents. En els trams i cruïlles amb trànsit rodat s'ha de respectar el codi de circulació. Informeu-vos de les condicions meteorològiques abans de decidir la participació. Recomanable estar federats o disposar d’assegurança d’accidents de muntanya.

00. Punt de partida i arribada: plaça de l'Ajuntament / Església:

01. Deixant a l’esquena l’Ajuntament, sortirem pel carrer de l’Església direcció Nord-est (4 travessies) fins a arribar al carrer Isaac Peral, a on està cal Garrofer amb la seva torre de defensa.

02. Girarem a l’esquerra pel carrer Isaac Peral en lleugera pujada. Tot seguit arribarem a una cruïlla, girarem a l’esquerra per Bisbe Urquinaona per la vorera de dalt. A uns 150 m veurem un camí que puja amb una barana en zig-zag. L’agafarem i tot seguit trobarem la masia La Goma (casal de la cultura).

03. Seguirem el camí en zig-zag fins al castell, un cop a dalt, seguirem pel costat de la muralla fins a arribar a la porta principal a la plaça del castell.

04. D'esquena a la porta del castell anirem tot recta direcció muntanya (Nord-oest), passarem una torre de defensa i una rotonda, pujarem les escales i seguirem recte pel camí asfaltat fins a arribar a cal Ganxo.

05. Agafarem el camí de l'esquerra de cal ganxo direcció muntanya seguint les marques blanques i verdes (SL-99 en direcció la morella). Passat Cal Ganxo agafarem la pista de l’esquerra, veurem a la dreta les ruïnes de can Gall i, poc més endavant, la Roca Negra formació rocosa, símbol del Centre Excursionista Roca Negra, a mà esquerra, al fons, veurem “La Guixera”.

06. Seguint el camí i després d’una minigrimpadeta, arribarem al coll de Bertils (o de Sta. Maria) (167 m). Veurem davant nostre la formació coneguda com “la dona morta”. Girarem a l’esquerra (Sud-oest 227°) seguint els indicadors blanc i verd pujant pel pronunciat corriol direcció la Morella.

07. Al final d’aquesta primera pujada està el turó d’en Fanxó (278 m). Tindrem una bona vista de Castelldefels, delta del Llobregat, Barcelona, i de les diferents muntanyes que l’envolten. Seguirem les indicacions direcció la Morella (Sud-oest 234°).

08. Caminarem uns 800 metres recorrent el camí que girarà a la dreta, baixarà, girarà a l’esquerra i tornarà a pujar fins al puig del Cérvol (309 m). Veurem un pi solitari, bones vistes de Castelldefels i de les muntanyes que l’envolten, destacarem la Morella, sostre del Parc del Garraf (593 m), al costat dret de les antenes i radar (bola blanca).

09. Farem mitja volta i tornarem pel mateix camí fins a arribar de nou al coll de Bertils (o de Sta. Maria), a on seguirem recte (72°) direcció turó del Gall pujant per la carena, en aquest punt el camí es desdibuixa a causa de les grans roques que el conformen. El camí gira lleugerament a l’esquerra (32°) i ben aviat arribarem al turó del Gall.

10. Turó del gall (197 m). Bones vistes de Castelldefels, el delta i el seu entorn, també del Garraf i cims emblemàtics.

11. Seguirem el camí direcció Nord-est (21°) carenant i ben aviat baixarem en fort pendent fins a arribar al coll de Carros. En aquest punt trobarem dues cruïlles molt properes a la primera hem de girar a dreta i la segona a unes poques passes, girarem a l’esquerra (29°). Pujarem direcció al turó d’en Vinader.

12. Arribem al Turó d’en Vinader (185 m) veurem Castelldefels, el canal Olímpic. Destacarem el puig de les Agulles, l’ermita de S. Ramon, Tibidabo i, si fa bo, el Montseny al fons.

13. Seguirem el camí en direcció Est (85°), baixarem per un fort pendent que segueix les torres elèctriques, al final travessarem la carretera de la Sentiu (ull!, en travessar que fa corba), seguirem recte per l’altre cantó de la carretera seguint una pista ampla que després gira a mà dreta (Sud-est 132°) i passa entremig de pins uns 700 metres, veurem una pista a mà dreta, però seguirem fins a arribar a veure unes cases.

14. Arribarem al barri dels canyars, girarem a mà dreta fins al carrer Ramon i Cajal que el farem de baixada.

15. Baixarem per Ramon i Cajal, girarem a l'esquerra pel carrer Mansió i després a la dreta per Ramon Otero Pedrayo, passarem pel parc dels xiprers.

16. Seguirem baixant pel carrer Ramon Otero Pedrayo fins a arribar a l'avinguda Constitució a on girarem a la dreta direcció Sud-est fins a arribar a la plaça de Colom, a on girarem a l'esquerra per passar el pont damunt la via del tren, pel cantó esquerre, en direcció a la platja.

17. Arribarem a la gran rotonda de la plaça de la Barona, distingible pel seu estany en el parc interior, continuarem direcció a la platja passant, pel cantó esquerre, el pont damunt de l’autopista.

18. Seguidament, més endavant i a mà esquerra, veurem el canal olímpic construït per a les olimpíades de Barcelona 92. Seguirem per la vorera esquerra, seguint el canal direcció a la platja. A mà dreta veurem els edificis de la universitat de Castelldefels.

19. Al final del Canal, passarem el pont sobre l'antiga autovia i tot recte arribarem a la plaça de les palmeres, amb un disseny i composició força curiós que ha cridat l'atenció a diferents creatius fent d’aquesta plaça l'escenari de molts anuncis que es poden veure per televisió.

20. Estem a la platja de Castelldefels, quilòmetres de sorra fina i mar blau. Girarem a la dreta i seguirem pel passeig marítim en direcció Sud-oest, fins que a mà dreta veurem dos pins totalment deformats per l'efecte del vent marí. Pocs metres més endavant, a la sorra hi ha uns camins senyalitzats amb petits pals de fusta, anirem per ells.

21. Haurem entrat a la zona de protecció de la vegetació dunar, farem una passejada pels diferents caminets de la duna i també podrem llegir els panells informatius.

22. En arribar al carrer 11, deixarem el passeig marítim i girarem a mà dreta per aquest carrer fins al pont de l'antiga autovia, el pujarem i al capdamunt veurem unes escaletes a mà esquerra, baixarem per elles.

23. Una vegada a baix de les escales, girarem a l’esquerra, passarem per sota del pont, creuarem els pas de vianants i agafarem l'avinguda de Catalunya en direcció la llacuna de l’Olla del Rei Joan II.

24. Arribem a la llacuna de l’Olla del Rei Joan II, caminarem en direcció Nord-est, pel cantó dret de l’estany. Quan arribem al final del canal, li donarem la volta per un petit camí i tornarem per l’altre cantó de la, el dels edificis de la universitat. Seguirem caminant, ara en direcció contrària, seguint la llacuna.

25. Aquesta llacuna té una gran diversitat de flora i fauna. Seguirem pel cantó dret de la llacuna, travessarem dos carrers tot seguint l'estany fins que el camí s’acaba i gira a la dreta, deixant la llacuna per sortir a una gran plaça on veurem, a mà esquerra, l'inici del pont sobre l'autopista.

26. Passarem el pont sobre l'autopista i seguint tot recte arribarem a un camp d’esports, el deixarem a la dreta per arribar a la part de darrere de l'estació de tren, passarem per sota les vies pel túnel previst per anar a parar a la plaça de l’estació.

27. Sortint del túnel i seguint tot recte, passarem la plaça de l’estació i agafarem l'avinguda de Sta. Maria que ens durà fins a la plaça de l'Ajuntament / Església, inici i final d’aquest recorregut.