ruta G01

RUTA G01: Castell a Castell (de Castelldefels a l’Eramprunyà)

Distància: 14,0 km.
Caminada circular.
Duració aproximada del recorregut: 4 h. 40’
Desnivell: 470 m acumulats positiu (+ 470 m negatiu = 940 m total).
Alçada màx.: 375 m.
Característiques del medi natural: Caminada de muntanya.
Grau de dificultat: mitjà (compte a l’estiu amb la calor).
Riscos de l'activitat: els propis d’una caminada rural i urbana. En els trams i cruïlles amb trànsit rodat s'ha de respectar el codi de circulació. Informeu-vos de les condicions meteorològiques abans de decidir la participació. Recomanable estar federats o disposar d’assegurança d’accidents de muntanya.

Podeu obtenir el track de la ruta a wikiloc: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3642407

00. Punt de sortida (i arribada) de la porta del Castell de Castelldefels. D'esquena a la porta del castell anirem tot recte direcció muntanya (Nord-oest), passarem una torre de defensa i una rotonda, pujarem les escales i seguirem recte pel camí asfaltat fins a arribar a cal Ganxo.

01. Agafarem el camí de l'esquerra de cal ganxo direcció muntanya seguint les marques blanques i verdes (SL-99 en direcció la morella). Passat Cal Ganxo agafarem la pista de l’esquerra, veurem a la dreta les ruïnes de can Gall i, poc més endavant, la Roca Negra formació rocosa, símbol del Centre Excursionista Roca Negra, a mà esquerra, el fons, veurem La Guixera.

02. Arribarem al coll de Bertils (o de Sta. Maria) (167 m). Veurem davant nostre la formació coneguda com “la dona morta”. Girem pel sender de la dreta (Nord-est 52° / direcció turó del Gall) i a pocs metres (25 aprox.), veurem, a mà esquerra, un corriol petit i poc marcat, que baixa directe a la carretera de la pedrera, baixarem per ell vigilant de no relliscar!

03. Seguirem per la carretera asfaltada a la dreta (Nord-est 36°) fins a l'encreuament amb la carretera de l'abocador, girarem a l'esquerra per ella (Oest 274°), cap amunt durant uns 300 metres, on girarem a la dreta (Nord-est 52°) per una ampla pista, avancem per ella, deixarem a mà dreta la residència canina i passarem una cadena de tancament al pas de vehicles de motor. Continuem per aquesta pista, a 200 metres més endavant hi ha una nova bifurcació, prenem la pista de l'esquerra (Nord 11°) que té un curt, però fort pendent, uns 300 m més endavant veiem les restes de la masia Can Sopes.

04. Seguirem per la pista (farà una corba a esquerra - Nord-oest 312°) durant uns 700 metres, trobarem una bifurcació: prenem la pista de la dreta (Nord - Nord-oest 340°) (la de l'esquerra comença amb forta pujada) en lleu descens i nova bifurcació, girarem a la dreta (Sud-est 115°), seguirem la pista que poc més a baix gira a l'esquerra (Nord-oest 338°), tot just davant de Can Dardena i la seva torre de defensa, seguirem baixant i a uns 250 m trobarem una corba a mà dreta, just en aquest punt a mà esquerra, en el vèrtex de la corba, surt un corriol (Nord - Nord-oest 334°) que el seguirem per uns paratges força frondosos. El camí farà una corba a esquerra, després a dreta, passarem dues cruïlles poc visibles fins a arribar fins que ja sortint de la zona frondosa trobarem un encreuament amb un camí que va seguint les torres elèctriques, girarem a l’esquerra (a l’Oest 280°), a pocs metres veurem una gran figuera i a continuació les restes de la masia can Flocant.

05. Can Flocant, també anomenada antigament Hostal de l’Ase. Agafarem el corriol a mà dreta (Nord, 0°) tot just passada la masia. El sender progressa en ascensió sobre un ferm rocós bastant llis, però només durant un tram d’uns 50 metres. De nou es dibuixa i s'obre un camí ample i ben marcat. Veurem per sobre de nosaltres diversos trams de camí merletat. En arribar a un revolt a l'esquerra, a la nostra dreta veiem un curiós mirador abandonat, amb una esplèndida vista sobre la Sentiu.

06. El camí segueix en zig-zag per guanyar altura amb comoditat. Passada una estona, en un gir a la dreta descobrim una altra masia abandonada, Can Bassoles. A partir d’aquest punt el camí s’eixampla i passa a ser una pista ampla. Sense deixar la pista, anirem pujant contínuament amb trams en fort pendent o plans. A uns 400 m de Can Bassoles veurem un desviament a mà esquerra per on va el GR92, no l’hem d’agafar, seguirem per la pista que, a partir d’aquest punt, passa a ser GR92 amb les marques blanques i vermelles pròpies de GR. Pocs metres més endavant la pista gira clarament a l’Est (85°) i a uns 300 m veurem una pista a mà esquerra, nosaltres seguirem rectes per la pista/GR. Seguint la marxa, arribarem al castell de l’Eramprunyà.

07. Hem arribat a l'objectiu de la caminada: el castell de l’Eramprunyà (365 m). Només el podrem veure des de fora, però podreu distingir l'ermita de Sant Miquel i el castell pròpiament dit, totalment en ruïnes (recomanem fer la visita guiada del Museu de Gavà). Les vistes panoràmiques des d'aquest punt són fantàstiques, dominant el Baix Llobregat complet, serres de Collserola, Sant Llorenç del Munt, etc.

08. Des d'aquest punt iniciarem el retorn. Quan s’acaba la pista que ens ha dut fins al castell, just a la cruïlla amb la pista que ens va fins a la porta del castell, s’inicia un camí estret (Est 92°), pedregós i en forta baixada (hi ha una fita indicadora), agafarem aquest camí cap a Bruguers, baixarem per ell i arribarem a una petita esplanada amb uns quants arbres, a mà esquerra, i senyalitzat continua el camí força tècnic que entre pedres i forts pendents ens durà fins a Bruguers tot passant per davant de la roca foradada.

09. Arribem a l'esplanada de l'ermita romànica de la Mare de Déu de Bruguers, a mà dreta hi ha unes escales, baixarem per elles fins a una terrassa i després fins al pàrquing d'un restaurant. Quasi en línia recta de les escales, al fons i a mà dreta del pàrquing surt un corriol en baixada. Seguirem aquest corriol en baixada i entremig d’arbres.
Arribats a la pista, prenem la mateixa cap a l'esquerra (est 87°) durant 100 metres fins a trobar un sender a la nostra dreta (Sud-oest 214°), deixarem la pista i agafarem aquest corriol. Continuem pel sender que anirà fent corbes, en pla i baixada. Fet un mig quilòmetre, trobarem una bifurcació, agafarem la branca esquerra (Nord-est 49°) i a uns 100 m. Trobarem una altra cruïlla, que agafarem cap a la dreta (Est 80°), corriol descendent que va seguint un torrent. A uns 250 m en baixada, veurem un camí a mà dreta que ignorarem, tot seguint recte (Sud - Sud-est 150°). Al final del camí trobarem una ampla pista que la seguirem en baixada (Sud-est 143°). Seguirem per la pista uns 400 m on trobarem un bosquet i una cruïlla de pistes. Agafarem la pista de la dreta (Sud-est 140°) que aviat farà una forta baixada. A uns 500 m i quan la pista ja es plana, trobarem una cruïlla de pistes, agafarem la que veiem en línia recta, un pèl a la dreta (Sud 198°). Farà una curta pujada, veurem una pista a la dreta, però nosaltres seguirem rectes, un pèl a l’esquerra per un bosquet fins a veure, als pocs metres, el pícnic de la Sentiu i la masia de Can llong a la dreta.

10. Arribem a Can Llong, masia medieval restaurada i convertida en restaurant amb una àrea de pícnic al seu voltant. Agafarem el carrer asfaltat en descens, a buscar la carretera de la Sentiu, la creuarem en aquest punt (atenció als cotxes!), a buscar més o menys en línia recta la riera de Canyars, s’han de baixar dos breus, però pronunciats terraplens, un pèl a la dreta de la cruïlla. Al final del segon terraplens, quasi en línia recta (Sud 180º) hi ha una pista que ràpidament gira a l’Est (90°).

Al final d’una curta baixada creuarem la riera, normalment seca, i agafarem a pocs metres a mà dreta (Sud-est 125°) un petit corriol en contínua ascensió i que aviat girarà a dreta. Al cap d’uns 100 metres, trobarem una cruïlla, amb corriols a esquerra i dreta i un en línia recta/esquerra, l’agafarem i a pocs metres veurem un corriol a mà dreta (Sud-oest 216°) i en pujada, l’agafarem. Al final d’aquest sender en pujada hi ha una pista que la seguirem cap a la dreta (Sud-oest 232°) fins a quasi la carretera de la Sentiu, poc abans a mà esquerra (Sud-est 141°) surt un corriol en baixada, l’agafarem.
A uns 400 m i abans d’arribar al carrer Agustina d’Aragó, hi ha una cruïlla de senders, agafarem el que surt a mà esquerra (quasi Oest 256°) en forta baixada i ben aviat serà una pista.

Seguirem la pista, corba esquerra i dreta, passarem una cadena i veurem el carrer Cibeles i l'Av. Vistamar, baixarem per aquesta avinguda fins al carrer Lola Anglada, que l’agafarem a la dreta (Sud-oest 236°), a 150 m trobarem la carretera de la Sentiu que la seguirem a l’esquerra. A uns 400 m trobarem una rotonda i a mà esquerra veurem el castell de Castelldefels, inici i final de la nostra ruta.